Navigatie

Review: Sonos Era 100 - Het begin van een nieuw tijdperk

Het is tijd voor een nieuw tijdperk bij Sonos. Een tijdperk waarin nieuwe technieken perfect samenwerken met klassiekere. Met een strak modern design, een verbeterd geluid en nieuwe technieken waar veel Sonos-gebruikers al jaren om vragen. Voordat de eerste twee nieuwe Sonos-speakers (de Sonos Era 100 en de Sonos Era 300) in de winkels lagen, kon ik ze al mee naar huis nemen om ze onder de loep te nemen. Dit is mijn review van de kleinste van de twee, de Sonos Era 100.

Pluspunten

• + Verbeterd geluid

• + Trueplay nu ook voor Android

• + Stream via bluetooth

• + Mogelijkheid om platenspelers aan te sluiten

Minpunten

• - (Momenteel) geen Google Assistant

• - Middentonen niet heel krachtig

Belangrijkste specificaties Sonos Era 100

Afmetingen
13,2 cm x 18,4 cm x 120 cm
Afspeelmogelijkheden
Sonos-ecosysteem, Spotify Connect, Apple Airplay 2, bluetooth, usb-c-poort
Bediening
Fysieke knoppen, Sonos App
Wat zit er in de doos?
Sonos Era 100, Stroomkabel (2 meter), Documentatie als gebruiksaanwijzing en garantievoorwaarden
Bijzondere kenmerken
Sonos Trueplay, Sonos Multiroom Audio, verantwoord design

De Sonos Era 100 is de kleinste van de twee en is de opvolger van de razendpopulaire Sonos One. Dit is de kleinste niet-draagbare speaker van Sonos en is te vinden in veel slaapkamers, badkamers en kantoren, en als surroundspeakers in combinatie met een Sonos-soundbar. En nu is het tijd voor vernieuwing. Sonos belooft met de Era 100 "een geremasterd icoon met superieur geluid en meer verbindingsmogelijkheden". Of de Sonos Era 100 deze beloftes waar kan maken? Dat heb ik voor je uitgezocht.

Geluid

Vanaf dag 1 was het bij Sonos duidelijk wat het belangrijkste was: het geluid. Daarom heeft Sonos producer als Giles Martin aangesteld als 'Head of Sound Experience'. Deze Engelse producer werkte mee aan albums van onder meer Kate Bush, The Rolling Stones en Elton John en had daarnaast een belangrijke rol in de productie van de Beatles-documentaire Get Back. Niet de minste dus.

Het geluid van de Sonos Era 100 is vertrouwd Sonos. Een mooie bas met veel details en diepte en een kristalhelder hoog. Ik ben persoonlijk wel liefhebber van middentonen, dus mis die af en toe, maar dat is een kwestie van smaak; veel mensen zijn groot fan van het Sonos-geluid. De Sonos Era 100 is iets groter dan de Sonos One en daarmee wordt het geluid ook een stukje grootser. Hierdoor geeft de speaker een ruimtelijker geluid dat kamers beter vult met muziek.

Op laag volume klinkt de speaker al vrij goed en perfect voor achtergrondgeluid, maar zet je het volume hoger, dan komt de speaker helemaal tot leven. Vanaf ongeveer 25% opent het geluid, waardoor de dynamiek van jouw favoriete muziek beter tot uiting komt en de verschillende instrumenten beter van elkaar te onderscheiden zijn.

Samen nog beter

Sonos is al sinds het prille begin een pionier op het gebied van multiroom audio. Simpel gezegd: meerdere speakers, bijvoorbeeld in verschillende kamers één, die naadloos met elkaar samenwerken. Zo spelen de speakers dezelfde muziek perfect synchroon, zodat je door je hele huis kan lopen terwijl de muziek als een geheel klinkt.

Maar de samenwerking gaat verder dan multiroom. Heb je een Sonos-soundbar, zoals de Sonos Arc of Sonos Beam, en twee gelijke speakers (bijvoorbeeld 2 Sonos Era 100-speakers) dan kan je ze via de app makkelijk instellen als achterspeakers. Hiermee maak je een echte surroundopstelling, waarbij je jezelf omringt met het geluid van je favoriete film. Loopt er iemand achter de hoofdpersoon, dan hoor jij de voetstappen achter je klinken.

Trueplay voor iedereen

Elk huis is anders. En de vorm van de kamer en de inrichting hebben een groot effect op het geluid. Daarom heeft Sonos Trueplay ontwikkeld: een slimme techniek die het geluid in de kamer analyseert en de speakers kalibreert om het beste geluid te produceren. Lang was dit echter alleen voorbehouden aan iPhone-gebruikers, maar met de Sonos Era-speakers kunnen ook Android-gebruikers hun speakers makkelijk kalibreren.

Gebruik

Het hart van een Sonos-opstelling is de Sonos app. Hier zijn al je favoriete streamingdiensten verzameld, waardoor je vanuit één centraal punt de muziek, podcast of radiozender kan luisteren die jij wil horen. Daarnaast beheer je makkelijk eventuele multiroomopstellingen, pas je instellingen aan en maak je bijvoorbeeld gebruik Trueplay.

Wat nieuw is, is dat je nu ook muziek kan streamen via bluetooth. Voorheen was dit alleen mogelijk bij de draagbare Sonos-speakers (de Sonos Move en de Sonos Roam). Is het je eigen speaker, dan zal je hier niet heel veel gebruik van maken, aangezien streamen via wifi een aantal aanzienlijke voordelen heeft, heb je vrienden of familie op bezoek die muziek willen afspelen, dan kunnen ze snel via bluetooth verbinding maken met de speaker.

Sonos Era 100 | Te koop bij Expert

Design

Ook wat betreft het design heeft de Sonos Era 100 geen grote verrassingen in petto, en dat is wel zo fijn. De Sonos One was altijd al een moderne en stijlvolle speaker die makkelijk in elk interieur past en dat is bij de Era 100 precies zo. Wel is de Era 100 op een paar punten iets aangepast om hem helemaal up-to-date te maken.

Zo is de speaker nu helemaal cilindervormig, zonder hoeken en iets (2 centimeter) hoger. Om snel het volume aan te passen heeft de Era 100 een aanraakgevoelige gleuf op de bovenkant. Daarbij zijn aanraakgevoelige knoppen te vinden om de muziek te pauzeren of naar het volgende of vorige nummer te gaan.

Overigens heeft deze nieuwe speaker een verantwoord design. Hij bestaat voor minimaal 48% uit gerecycled kunststof en de verpakking is gemaakt van papier en karton dat volledig recyclebaar is. Zo wordt afval zoveel mogelijk gereduceerd, wat in deze tijd een mooie stap is.

Platen op je Sonos

Het is een lang gekoesterde wens van veel Sonos-gebruikers: platen afspelen op je Sonos-speaker. Dit was al mogelijk met de Sonos Five, of via een extra apparaat als de Sonos Amp of Sonos Port, maar kan nu ook bij een kleinere Sonos-speaker. De Sonos Era-speakers hebben een usb-c-poort, waaraan je via een lijningangsadapter (los verkrijgbaar) makkelijk een platenspeler kan aansluiten. Zo kan je dus ook met deze compactere Sonos-speaker genieten van je vinylcollectie.

Let er wel op dat je hiervoor gebruikmaakt van een platenspeler met ingebouwde voorversterker, of een aparte voorversterker tussen de platenspeler en de speaker plaatsen, omdat het volume anders te laag is om goed te kunnen luisteren.

Naast platenspelers kan je via deze adapter ook cd-spelers, computers of mp3-spelers aansluiten, dus hoe jouw muziekcollectie er ook uitziet, met de Sonos Era kan je altijd blijven genieten.

Conclusie

De Sonos Era 100 is een heerlijke combinatie tussen vertrouwd en vernieuwend. Het geluid is prachtig dynamisch, open en gelaagd, zeker vanaf een volume van ongeveer 25%. De bastonen zijn diep en gedetailleerd en de hoge tonen kristalhelder, zoals je van Sonos kan verwachten. Persoonlijk zou ik iets meer middentonen wel waarderen, maar dat is een kwestie van smaak. Het design is helemaal van deze tijd en de speaker past perfect in de rest van de Sonos-line-up, met als extra bonus dat de speaker een duurzaam ontwerp heeft.

Tel daar de usb-c-poort en vernieuwde Trueplay bij op, en je hebt een uitstekende speaker waarmee je in elke kamer geniet van je hele muziekverzameling.

Meer weten? Lees ook onze Sonos Era 300 review.

Sonos Beam Gen 2 | Te koop bij Expert