Navigatie

Sonos Arc soundbar Review: is het meer dan gewoon geluid?

Sonos Arc review | Expert

Sonos heeft als doel: jou helpen om van muziek te genieten met speakers, soundbar en subwoofers. De Sonos Arc is inmiddels al een tijdje op de markt. De soundbar beschikt over Dolby Atmos technologie en vult de hele kamer met geluid. In deze review vertel ik je graag alles over mijn ervaringen met de Sonos Arc soundbar.

Pluspunten Sonos Arc
+ Realistische 3D-geluidservaring door Dolby Atmos
+ Spraakbediening via Google Assistant
+ Je kunt het geluid van de soundbar op de akoestiek van de kamer afstemmen via Trueplay-tuning
+ Makkelijk uitbreiden met speakers voor surround-sound
Minpunten Sonos Arc
- Beschikt niet over directe bluetooth om je smartphone mee te verbinden
- Past vanwege de breedte minder goed bij kleinere televisies

Belangrijkste specificaties Sonos Arc soundbar

Breedte
114 cm
Kleur
Verkrijgbaar in zwart & wit
Aansluitopties
HDMI (ARC) kabel & Optische kabel
Technieken
Dolby Atmos & Dolby Digital
Muziek streamen via
Apple Airplay 2 & Spotify Connect
Virtuele assistent
Amazon Alexa & Google Assistant
Aantal tweeter drivers
3
Aantal woofer drivers
8

Het design: perfect voor in elke woonkamer

De Sonos Arc, verkrijgbaar in een strakke zwarte of frisse witte uitvoering, past mooi in je interieur en bij je televisie. Natuurlijk valt de soundbar op, maar hij heeft een strak design met mooie afgeronde hoeken. Met een breedte van 114 centimeter, diepte van 11,57 centimeter en een hoogte van 8,7 centimeter. Hierdoor past hij perfect bij de meeste televisies, maar voor een televisie kleiner dan 55 inch is hij vanwege de breedte minder ideaal.

De soundbar op een tv-meubel of aan de muur? Dit moet je weten

Je kunt zelf kiezen waar je de Sonos Arc plaatst. Zo zet je hem eenvoudig op je tv-meubel onder de televisie. Wil je hem liever ophangen? Dat kan ook en is net zo eenvoudig. Achterin de soundbar zit een magnetische sensor. De sensor merkt op wanneer je hem ophangt en past het geluid automatisch aan voor de beste luisterervaring.

Waarom de soundbar installeren echt niet moeilijk is

Ook het installeren van de Sonos Arc is vrij eenvoudig. Wanneer je hem onder de televisie plaatst, hoef je slechts 2 stappen te volgen. Begin met het aansluiten van de voedingsbron en je sluit hem daarna aan op de televisie. Wanneer de Sonos Arc is aangesloten op de televisie dan is de bediening heel eenvoudig via de Sonos app. Je volgt de instructies in de app om de soundbar te koppelen en in te stellen.

Zo stel je de Sonos Arc in met de Sonos app

In de Sonos App kun je verschillende instellingen aanpassen. Heb je bijvoorbeeld wel eens last van het feit dat je de stemmen bij een film of programma niet goed hoort? Dan kun je heel handig de spraakversterking aanzetten.

Stel het je zo voor: je kijkt een film en de personages praten zacht tijdens een spannende actiescéne. Dan zorgt de spraakversterking ervoor dat je de dialogen beter te horen zijn. Zo hoef je geen enkel woord te missen.

Maar dat is nog niet alles!

Je kunt ook de bass & treble aanpassen. Dit betekent dat je zowel de lage als de hoge tonen en de geluidsterkte naar eigen wens kunt instellen. Daarnaast is er ook een nachtmodus, deze dempt harde geluidseffecten. Zo maak je niemand per ongeluk wakker. Verder heeft de Sonos Arc een statuslampje dat zich aanpast aan de hoeveelheid licht in de kamer. Het lampje blijft altijd zichtbaar, maar niet te fel. Hierdoor kun je ongestoord genieten van dat spannende moment in je serie.

Staat de televisie uit? Ook dan kun je nog genieten van muziek, de radio of een podcast. Dit werkt via wifi met de Sonos App of met Apple Airplay 2. Je kunt je smartphone niet rechtstreeks zonder de Sonos app verbinden via bluetooth. In de app kun je je Spotify account koppelen of naar de Sonos Radio luisteren. Deze is exclusief voor alle Sonos gebruikers.

Stembediening: zo kun je op de bank blijven zitten

Zit je lekker op de bank weg te dromen bij de muziek, film, serie of programma? En heb je geen zin om van de bank af te komen? Dan komt nu het beste gedeelte: dat hoeft ook niet. De Sonos Arc beschikt over stembediening. Zo kun je handsfree muziek afspelen, een wekker zetten, alarmsignalen instellen en nog veel meer. Maak je liever geen gebruik van stembediening? Ook dat is geen probleem, je zet de microfoon eenvoudig uit.

Geluid dat je kamer vult! (zo werkt het)

De Sonos Arc beschikt over één van de nieuwste functies, het 3D-geluid van Dolby Atmos. De naar boven gerichte drivers in de speakers creëren een multidimensionaal geluidsveld, waardoor je het geluid écht om je heen ervaart.

Niet alleen Dolby Atmos maar ook...

Kan de soundbar zichzelf aanpassen aan de omgeving. En dit kan door middel van Trueplay tuning. De Sonos Arc optimaliseert dan het geluid aan de hand van de akoestiek van je kamer. Daardoor klinkt het geluid altijd op z’n best in elke kamer. Maar let op: je hebt wel een iOS-apparaat nodig voor TruePlay. Verder maakt de Sonos Arc gebruik van het nieuwe HDMI eARC. Maar wat betekent dit voor de soundbar? Het betekent dat de soundbar de audio van je televisie doorstuurt in de hoogste kwaliteit. En dat allemaal zonder vertraging. Dit zorgt voor prachtig geluid.

Om het geluid van de Sonos Arc echt goed te testen, ben ik begonnen met het kijken van een Netflix serie. Wat me meteen opviel: het geluid is superhelder en bij spannende scènes sleurt de diepe bass je helemaal mee. Het lijkt net alsof het geluid van alle kanten komt, alsof je in een bioscoop zit of zelf op de filmset staat. Daarna heb ik mijn Spotify-account gekoppeld via de Sonos app, zodat ik mijn muziek rechtstreeks kan beheren. Toen ik met de bass en treble speelde, was het effect meteen merkbaar: het geluid veranderde duidelijk. De Sonos Arc kan ook lekker hard, perfect voor een meezingmomentje, een feestje, of als je lekker bezig bent in huis. Het voelt net alsof je bij een live concert bent! En bij het kijken van een sportwedstrijd? Dan waan je jezelf in het stadion, omringd door alle fans, gewoon vanuit je eigen woonkamer.

Breid de Sonos Arc uit met speakers of subwoofer (en ja, dat is makkelijker dan je denkt )

Wil je thuis een echte bioscoop- of concertervaring creëren? Dan kun je de Sonos Arc via de Sonos app koppelen aan meerdere speakers of een subwoofer. Dan kun je je geluidservaring nog verder verbeteren met een extra Sonos Era 100 of 300 of een Sonos Five. Zo geniet je optimaal van surround sound. En kun je uitbreiden naar meerdere kamers! Klinkt goed, toch?

Is de Sonos Arc een aanvulling voor jouw woonkamer?

De Sonos Arc heeft een mooi design met afgeronde hoeken. Daarnaast is de soundbar via de Sonos app eenvoudig te installeren. Dankzij Dolby Atmos is de geluidervaring verrassend. Zo speel je jouw favoriete muziek, film of serie eenvoudig af met prachtig geluid. Met Trueplay tuning optimaliseert de Sonos Arc het geluid op basis van de akoestiek van je kamer. Daardoor klinkt het geluid altijd op z’n best in elke kamer. Het is jammer dat je niet direct via de bluetooth van je smartphone kunt verbinden. De breedte van de soundbar kan ervoor zorgen dat hij bij een televisie kleiner dan 55 inch overdreven groot lijkt. Verder is het prettig dat je hem eenvoudig kunt uitbreiden met extra speakers voor de echte surround ervaring.

Kies je voor de strakke zwarte of de frisse witte Sonos Arc?