Navigatie

Review: JBL Link 20

Geplaatst op: 03-12-2018

Samengevat

De meeste mensen zijn inmiddels wel bekend met het merk JBL, vooral de bluetooth speakers zijn enorm populair. De JBL Link 20 is een wifi speaker met Google Assistent, zodat de speaker ook met stembediening kan worden aangestuurd. Dat is best grappig, maar op dit moment nog vrij beperkt. Wat wel erg handig is: de lange accuduur van ongeveer 10 uur. Het is dus geen enkel probleem om de speaker mee te nemen voor een dagje buiten de deur.

Plus- en minpunten:
+ Ingebouwde Nederlandstalige Google Assistent
+ Accuduur van bijna 10 uur
+ 360 graden geluid: het middelpunt van elk feestje
+ Streamen via ingebouwde Chromecast of bluetooth
+ Het volume kan erg hard en de speaker klinkt helder
-  Bastonen hadden beter gekund

Geschreven door Ferry
productspecialist audio | Expert

Belangrijkste Specificaties

Formaat (breedte x hoogte):
93 mm x 210 mm
Ingebouwde streamingtechnologieën:
Bluetooth 4.2, Chromecast
Capaciteit van de accu:
6000 mAh, voor ongeveer 10 uur streamen
Meegeleverde kabel:
USB Micro oplaadkabel
Aantal ingebouwde luidsprekers:
2, voor 360° geluid

Klaar voor de toekomst met Google Assistent

de JBL Link 20 is een van de eerste speakers die voorzien is van de Nederlandstalige Google Assistent. Dit is vooral handig voor het starten van muziek. Ik heb de speaker ingesteld via de Google Home app en direct Spotify gekoppeld. Daarna vroeg ik simpelweg: 'Hé Google, speel Duurt te Lang van Davina Michelle af op Spotify'. Dat hoefde ik maar één keer te vragen, en ja hoor, de speaker begint direct te spelen! Heb je geen Spotify, dan kun je ook uit de voeten met honderden radiostations. Ook dan kun je simpelweg vragen: 'Hé Google, speel Sky Radio'. Ook handig: een timer instellen als je aan het koken ben. Handig voor als je spaghetti precies 8 minuten wilt koken. Ik was nog even bang dat de timer het niet deed, maar gelukkig begon de speaker hard te piepen na 8 minuten.

Na een week testen valt het me op hoe snel je went aan het gebruik van Google Assistent. Afspraken toevoegen aan je agenda, het afspelen van muziek, luisteren naar het laatste nieuws: het kan allemaal! Het is leuk om te zien dat de assistent ook steeds slimmer lijkt te worden. Google analyseert vragen van gebruikers die niet beantwoord kunnen worden en voegt vervolgens een antwoord toe. In de praktijk merk je dat nog weleens, als de assistent zegt: 'Ik begrijp het niet, maar ik ben nog aan het leren'. Dit antwoord hoor ik steeds minder vaak, Google Assistent weet op steeds meer vragen een antwoord te geven. Het gebruik van Google Assistent wordt nog leuker als je allerlei slimme apparaten toevoegt aan Google Home, zoals slimme lampen, beveiligingscamera's en zelfs je robotstofzuiger. Maar ook als je huis nog niet zo slim, is de Link 20 evengoed heel handig om makkelijk en snel muziek af te spelen en gebruik te maken van alles wat Google Assistent te bieden heeft.

Sterke accu zorgt voor lange luistersessies

De speaker kan dankzij de sterke accu van 6000 mAh aardig wat uren muziek spelen, tot 10 uur. Als de accu leeg is kun je de speaker opladen met de meegeleverde usb-kabel. Persoonlijk had ik het fijner gevonden als er ook een stroomadapter werd meegeleverd. Ik heb nu voor het opladen een oude telefoonlader gepakt, zodat ik de Link 20 makkelijker kan opladen. Gelukkig hoeft de speaker dus niet vaak opgeladen te worden, maar usb-kabel met stroomadapter was wel wat makkelijker geweest.

Eindeloos muziek streamen

Het grote pluspunt aan deze speaker is dat je muziek kan streamen via wifi en bluetooth. In de Spotify app kun je, mits verbonden met hetzelfde netwerk, eenvoudig de speaker selecteren om muziek op af te spelen. Ben je buiten de deur, dan stream je muziek via bluetooth. Dat JBL beide opties aanbiedt, ervaar ik zelf als een groot pluspunt. Je hoeft geen aparte wifi speaker en bluetooth speaker te kopen, de JBL Link 20 kan het allebei! De ontvangst van Bluetooth is erg goed, zelfs toen ik met mijn telefoon naar een andere kamer liep, speelde de muziek probleemloos door. Binnenshuis is het streamen via de ingebouwde Chromecast het makkelijkst, mits je beschikt over een goed wifi-netwerk.

Geluidskwaliteit

Een belangrijk onderdeel van een speaker is natuurlijk de geluidskwaliteit. Gelukkig kan de speaker erg hard, dus daar hoef je geen zorgen over te maken. De speaker heeft 360 graden geluid, als je de speaker midden op tafel zit kan iedereen genieten van de leukste muziek. Het geluid is goed te noemen, al mis ik wel de diepe bastonen die je wel hoort in andere speakers van deze prijsklasse. Dat wil echter niet zeggen dat het geluid slecht is, in tegendeel. De hoge tonen klinken erg helder en het volume kan erg hard, zonder dat er vervorming optreedt. Ben je op zoek naar een speaker met meer vermogen, dan zou je kunnen kijken naar de Link 300 of de Link 500. Deze speakers beschikken niet over een ingebouwde accu en zijn dus niet geschikt voor buitenshuis.

Conclusie

De ingebouwde Google Assistent voorziet je van antwoord op de meest uiteenlopende vragen. Met een accuduur van circa 10 uur kun je zowel binnenshuis als buiten de deur muziek streamen. Met het 360 graden geluid is de speaker het middelpunt van elk feestje en kan iedereen genieten van de beste muziek. Wat natuurlijk erg fijn is: het volume kan lekker hard en de hoge tonen klinken erg helder. Het enige minpuntje zijn de bastonen, die hadden wat mij betreft wat beter gekund. Maar ben je op zoek naar een wifi + bluetooth speaker met goed geluid, dan is de Link 20 zeker de juiste keuze!

Door Ferry, productspecialist audio bij Expert

JBL Link 20

Terug naar overzicht