Navigatie

Review: Denon Home – Voor een huis vol muziek

Denon is het nieuwe decennium goed begonnen met een nieuwe lijn wifi-speakers voor echte muziekliefhebbers: Denon Home. Drie speakers, de Denon Home 150, 250 en 350, waarmee je in een handomdraai je hele huis vult met de mooiste muziek. Ik nam een tijdje een Denon Home-speaker in huis om te kijken of deze nieuwe speaker de verwachtingen waarmaakt.

Plus- en minpunten van de Denon Home
+ Prachtig geluid
+ Zeer veel verbindingsmogelijkheden
+ Fraai design
+ Uitgebreide mogelijkheden met HEOS
+ Voice-assistent in de pijplijn
- Bluetooth 5.0 was fijn geweest

Denon Home | Te koop bij Expert

Door Menno Visser
Productredacteur audio - visual - multimedia | Expert

Belangrijkste specificaties Denon Home 250

Afmetingen (breedte x hoogte x diepte)
29,5 cm x 21,6 cm x 12 cm
Geluidskwaliteit
High-Res Audio (192kHz/24-bit-resolutie)
Bediening
Aanraakgevoelige knoppen en HEOS-app (Voice-assistent) gepland voor najaar 2020)
Wat zit er in de doos?
Quick Guide, stroomkabel, speaker
Bijzonderheden
Veel aansluitingmogelijkheden

High-Res Audio, een hele reeks van verbindingsmogelijkheden en een fraai design. En dat is slechts een greep uit de wapenfeiten van de Denon Home-speakers. Voeg hier een fijn multiroom-systeem aan toe, een voice-assistent (beschikbaar vanaf komend najaar) en mogelijkheid om twee gelijke speakers in stereo te laten spelen en je snapt waarom we enthousiast zijn. Deze nieuwe Denon-speakers beloven een regelrecht succes te worden. Om te kijken of Denon de hoge verwachtingen waar kan maken nam ik een paar weken een Denon Home 250 mee naar huis om deze speaker eens goed aan de tand te voelen. Dit zijn mijn bevindingen.

Waarom Denon Home

Om bij het begin te beginnen, wat maakt Denon Home zo bijzonder? En misschien wel de meest interessante troef van de Denon Home is de enorme hoeveelheid aansluitingsmogelijkheden. Denon Home-speakers zijn meer dan alleen wifi-speakers die je via wifi, Apple Airplay en bluetooth kan gebruiken. Ook met ‘oudere’ niet-draadloze mediaspelers kan je genieten van je favoriete muziek met een Denon Home-speaker door ze aan te sluiten via de AUX-poort of via USB. Dit betekent dat je ook muziek kan luisteren die je hebt opgeslagen op een NAS of DAS en dat is wel een hele interessante feature; alle muziek die je digitaal hebt opgeslagen (zeker als je meerdere Denon Home-speakers hebt) kan je in een handomdraai in je hele huis luisteren. En, zet je nog wel eens een plaat of cd aan, dan kan je daar ook van genieten met Denon Home. Daarover later meer.

Ik heb echter wel een klein puntje van kritiek wat betreft de aansluitingsmogelijkheden. Luister je via bluetooth, dan ben je verbonden via bluetooth 4, waar je in 2020 toch wel bluetooth 5.0 mag verwachten. Zoals gezegd is het geen groot issue en meestal zal je er geen nadeel van ervaren, maar het was toch logisch geweest als Denon ervoor had gekozen om deze nieuwste versie te omarmen.

Installatie & gebruik

Het installeren van een Denon Home-speaker kan bijna niet eenvoudiger. Je stopt de stekker in het stopcontact, downloadt de app op je smartphone, volgt enkele eenvoudige stappen en je bent klaar om te genieten. Als je een Denon Home-speaker wil installeren heb je dus wel de HEOS-app nodig, maar deze app heb je vervolgens niet per se nodig om te luisteren naar jouw favoriete muziek. Luister je bijvoorbeeld naar een lekker album op Spotify, dan selecteer je gewoon de speaker in de lijst afspeelapparaten in de Spotify-app. Luister je via verschillende muziekbronnen, zet je bijvoorbeeld ook wel eens een radiozender aan via TuneIn, dan heb je via de HEOS-app wel heel duidelijk en overzichtelijk al jouw muziekdiensten bij elkaar. Ook zie je direct wat er speelt en van welke dienst dat komt, waardoor je niet meerdere apps door elkaar heen hoeft te gebruiken. Wil je overigens jouw muziek kiezen via de app, dan moet je wel even een HEOS-account maken.

Denon Home | Te koop bij Expert

Heb je een radiozender die je vaak luistert, of een playlist die je vaak afspeelt, dan kan je deze ook opslaan op een van de preset-knoppen op de bovenkant van de speaker. Hierdoor kan je direct muziek aanzetten en hoef je niet je telefoon erbij te pakken. Ook zijn er knoppen om het volume te wijzigen en de muziek te pauzeren of weer af te spelen. Dit is een erg fijne toevoeging die ervoor zorgt dat je net wat minder afhankelijk bent van je telefoon. Ligt hij dus aan de oplader of wil je je niet laten afleiden door berichtjes, dan kan je nog steeds lekker luisteren.

De Denon Home-speakers hebben overigens ook ingebouwde microfoons voor Google Assistant. Momenteel werkt dit nog niet en zijn de microfoons nog uitgeschakeld, maar Denon heeft komend najaar een firmware-update beloofd waarmee een voice-assistent (Google Assistsant, Amazon Alexa of zelfs beide) beschikbaar wordt. Hiermee heb je nog meer mogelijkheden om de speaker te bedienen. En niet alleen dat, hiermee kan je ook andere Google Home-apparaten bedienen, vragen naar het weer, het laatste nieuws of vragen om een leuk feitje.

Design – Een mooie harmonie

Als je een kwaliteitsspeaker koopt, dan is geluid natuurlijk het belangrijkst, maar het oog wil ook wat. Een speaker neemt al snel een prominente plaats in je huis in en je wil je niet continu storen aan een object dat je niet mooi vindt. Daarnaast wil je wel een product kopen dat er zo goed uitziet als hij klinkt en wil je er wel zeker van zijn dat de speaker in elk interieur past. Wat dat betreft weet Denon een mooie balans te vinden tussen mooi, verfijnd en subtiel. De Denon Home-speakers komen in twee kleuren, zwart en wit, en hebben een mooie stoffen afwerking met een glazen topplaat waar de aanraakgevoelige knoppen op te vinden zijn. Deze knoppen zijn over het algemeen niet zichtbaar, maar lichten op als je met je hand in de buurt komt.

Denon Home | Te koop bij Expert

Bepaalde critici zullen zeggen dat een glazen plaat een vingerafdrukmagneet is, maar in mijn ervaringen valt het best wel mee. Ja, er blijven wat vingerafdrukken achter als je op een knop drukt, helemaal als je niet alleen het topje van je vinger gebruikt, maar je hele bovenste kootje over de knoppen rolt, maar over het algemeen moet je goed je best doen om ze te zien. Wil je echt niet dat er vingerafdrukken op je speaker komen, dan kan je de Denon Home altijd nog gebruiken via de HEOS-app en hoef je hem nooit aan te raken.

Staat de Denon Home overigens aan, dan brandt continu een subtiel blauw lichtje onder het logo. Hierdoor valt de speaker iets meer op dan wifispeakers van andere bekende merken, maar storend is het nooit. Het is te vergelijken met een stand-by-knop van een televisie of een router. En het is ook helemaal niet erg dat de speaker een beetje de aandacht vraagt; het design is mooi genoeg. Vind je het lampje toch storen, bijvoorbeeld als de speaker op jouw nachtkastje direct naast je bed staat, dan kan je altijd nog de helderheid aanpassen of zelfs het lampje helemaal uitzetten. Zo heb je alsnog een ongestoorde nacht.

Geluid

Design en gebruiksgemak is natuurlijk allemaal heel leuk en aardig, maar uiteindelijk koop je een speaker vooral voor het geluid. En het geluid van de Denon Home 250 is helemaal prima. De speaker kan goed hard en het basgeluid is lekker diep en goed gedefinieerd. Je hoort de verschillende tonen echt mooi los van elkaar en er is veel ruimte om elke klank goed tot leven te laten komen. Met de hogere tonen hoorde ik hetzelfde, met veel details en een mooie helderheid. De middentonen vond ik net iets bedrukt en net wat minder spectaculair dan de hogere en lagere klanken, maar over het algemeen nog steeds erg goed. Ik heb ook even (kort) geluisterd naar de Denon Home 150 en 350 en daar lijken de middentonen wat beter in balans. Luister je dus graag naar muziek met veel midden, dan kan het de moeite waard zijn om de stap naar de Denon Home 350 te overwegen.

Het basgeluid is lekker diep en goed gedefinieerd

Het is overigens mogelijk om het geluid nog iets te tweaken met een equaliser in de HEOS-app. Hiermee kan je de hoge en lage tonen wat benadrukken of onderdrukken en zo het geluid wat meer naar je hand zetten. En vind je het geluid van één Denon Home 250 toch niet intens genoeg, dan kan je een andere heel eenvoudig koppelen om ze in stereo te laten spelen.

HEOS – Multiroom en meer

Het hart van de Denon Home-speakers is de HEOS-techniek die door Denon is ontwikkeld. Met HEOS verbind je verschillende muziekapparaten draadloos met elkaar om een mooi en compleet audiosysteem te maken. Zo geniet je in elke kamer van je huis van dezelfde muziek en loopt het geluid perfect synchroon. Zo’n zogenaamde multiroom-opstelling is ideaal als je veel in je huis rondloopt. Ik kan van mijn woonkamer, via de keuken naar mijn slaapkamer lopen zonder ook maar één noot te missen. En doordat je het volume per speaker kan aanpassen luister je altijd comfortabel.

Het maken van zo’n multiroom-opstelling is met HEOS heel eenvoudig. In de HEOS-app zie je snel welke geschikte apparaten in het netwerk staan. Wil je apparaten koppelen, dan sleep je simpelweg de naam van de ene over de andere en binnen enkele tellen zijn ze gekoppeld en spelen ze synchroon muziek. Wil je de speakers weer loskoppelen, dan sleep je ze net zo eenvoudig weer los van elkaar. Dan kan je weer gelijk in elke kamer andere muziek luisteren.

Een heel groot voordeel van HEOS is dat je hiermee niet afhankelijk bent van Denon en dat het meer is dan het koppelen van speakers. Andere grote audiomerken als Marantz en (later dit jaar) Definitive Technology komen ook regelmatig met apparaten met ingebouwde HEOS-techniek, die je ook aan het draadloze audiosysteem toe kan voegen. Heb je bijvoorbeeld een indrukwekkende receiver in je woonkamer, met daar een platenspeler op aangesloten, dan kan je de muziek van de platenspeler ook over de Denon Home-speakers afspelen. Hiermee is het dus mogelijk om ook op zolder, op de studeerkamer of op je slaapkamer te genieten van die bijzondere plaat die je ergens een keer op de kop hebt getikt. Je moet alleen nog naar beneden om de plaat om te draaien.

Conclusie

Denon begint het nieuwe decennium met een nieuwe speaker-lijn en maakt daarmee veel indruk. De speakers leveren een goed geluid met veel dynamiek waarbij elke klank goed de ruimte krijgt zichzelf te laten horen. Het design is een mooie balans tussen indrukwekkend en subtiel, met een luxe uitstraling en een futuristische topplaat met oplichtende knoppen.

Tel daar het zeer complete en gebruiksvriendelijke HEOS-systeem en de toekomstige Google Assistant bij op en je hebt een wifi-speaker waar je nog jaren plezier van hebt. Een aanrader.

Lees meer & bestel direct
Denon Home | Te koop bij Expert