Navigatie

Ruilen en retourneren

Bent u toch niet helemaal tevreden met uw aankoop? Bij Expert doen wij er alles aan om u tevreden te stellen. Zo doen wij ons best om er achter te komen wat het precies is dat u wel zoekt en komen dan met een goed en passend alternatief.

Expert adviseert je graag

Retourneren van uw webbestelling

Via de Expert webwinkel kunt u, zonder het persoonlijk advies van een verkoper, een product bij u thuis laten bezorgen of afhalen in de winkel. Daarom kunt u bij een aankoop op Expert.nl een product zonder opgave van reden binnen 14 dagen na levering nog retour melden. Nadat het product retour is gemeld, heeft u nog 14 dagen de tijd om het product te retourneren. Een aankoop online noemen we ‘koop op afstand’.

U kunt een product via de website bekijken, om te beoordelen of het artikel aan uw verwachtingen voldoet. Als u vervolgens een product bestelt, maar deze voldoet niet aan uw wensen, dan heeft u 14 dagen de tijd om het product weer terug te sturen of in de Expert-winkel af te geven. U mag met het product hetzelfde doen als wanneer u iets in de winkel koopt. U mag het product uitproberen, maar niet echt in gebruik nemen.

Download het herroepingsformulier via deze link.

Voorbeelden:

  • Stofzuiger: Haal de stofzuiger uit de doos, bekijk hem van alle kanten, maar ga er niet de hele woonkamer mee stofzuigen.
  • Frituurpan: U kunt een frituurpan van alle kanten bekijken, maar u kunt hierin niet frituren als u deze nog wilt retourneren.
  • Laptop: Een laptop mag u aanzetten maar er mag niet mee gewerkt zijn.
  • Luchtbevochtiger: U mag het apparaat aan en uit zetten, maar niet met water erin een paar uur aanzetten in uw huis.

Een product retourneert u compleet, in nieuwstaat en, indien redelijkerwijs mogelijk, in de originele verpakking. Extra bijgekochte servicediensten of bezorgdiensten die reeds zijn uitgevoerd bij het afleveren van het product, vallen niet onder het herroepingsrecht.

Een product voldoet niet (volledig) aan de retourvoorwaarden als:

  • Het product niet compleet is zoals geleverd in de doos.
  • De verpakking of het product onnodig beschadigd is.
  • Het product meer gebruikt is dan nodig was om het te kunnen beoordelen (bekijken of proberen).

Indien u meer hebt gedaan dan nodig was om het artikel te kunnen beoordelen zal Expert een waardevermindering van het product bij u in rekening brengen en/of de kosten die nodig zijn om het product weer te kunnen verkopen. Hieronder valt ook het resetten van een laptop.

Werkt het apparaat niet goed? Dat valt onder de wettelijke garantieregeling. Wij helpen u dan met reparatie/vervanging. Voor meer informatie kunt u terecht bij uw lokale Expert.

Artikel terug brengen naar een Expertwinkel

Wanneer u besluit uw product te retourneren ontvangen we die graag retour bij de Expert winkel die uw bestelling heeft geleverd. De contactgegevens zijn te vinden op de factuur. U krijgt het aankoopbedrag, inclusief eventuele verzendkosten, teruggestort op uw bankrekening. Als u er voor kiest om het product per post te retourneren, dan zijn de kosten voor het retourtransport voor eigen rekening. Kosten die u hebt gemaakt voor aanvullende dienstverleningen die zijn uitgevoerd, zoals inbouwen van apparatuur, ontvangt u niet retour. Welke winkel uw product heeft verzonden kunt u terugvinden in de bevestigingsmail. Vermeld in elk geval uw ordernummer of factuurnummer voor snelle opvolging. Liever even persoonlijk contact? Bekijk hier alle contactmogelijkheden.

  • Komt het even niet uit om het artikel zelf te retourneren in de winkel of is het product te groot om per post retour te sturen? Neem contact op met de lokale Expert om een retourafspraak te maken. De kosten die hieraan verbonden zitten verschillen per product, maar bedragen ongeveer €30,-. Informeer naar de mogelijkheden. Dit geldt alleen voor kleine apparaten. Groot huishoudelijke apparaten zoals een fornuis, Amerikaanse koelkast etc. worden alleen in overleg met de lokale Expertwinkel opgehaald en hiervoor wordt een offerte op maat gemaakt.
  • Als u er voor kiest de artikelen per post te retourneren, en er gaat iets mis in termen van kwijtraken of (extra) ontstane schade aan het artikel, is dat risico voor u. Daarom adviseren wij de producten retour te brengen in de winkel of contact op te nemen met uw Expertwinkel voor een retouropdracht.

Wat kunt u niet ruilen of retourneren?

Sommige producten kunnen niet retour gestuurd of geruild worden:

  • Softwarepakketten waarvan de verzegeling is ge- of verbroken.
  • Servicediensten waarvan gebruik is gemaakt
  • Inktcartridges en tonercassettes waarvan de verpakking is geopend; de waardevermindering na openen van een cartridge of toner is 100%
  • Ingewisselde of ingevulde vouchers en tegoedbonnen
  • Artikelen die vanwege de hygiëne niet geruild kunnen worden (als deze producten geseald zijn en de seal is verbroken), zoals in-ear dopjes,  stijl- en krultangen,  tandenborstels, scheer-, of epileerapparaten.

Wat is een verzegeld product?

Sommige producten zijn verzegeld, dit zijn voornamelijk hygiëne producten. U kunt met behoudt van de zegel beoordelen hoe het product eruit ziet en wij kunnen bij eventueel retourneren vaststellen dat het product ongebruikt is. Het verbreken van de verzegeling zorgt ervoor dat wij het product niet kunnen terugnemen.

Ruilen artikelen gekocht in een Expertwinkel

In onze winkels voorzien wij u van persoonlijk advies. Toch kan het voorkomen dat u niet tevreden bent over het gekochte apparaat. Dat vinden wij vervelend en daar willen we u graag bij helpen.

Indien u niet tevreden bent met uw aanschaf, bieden wij de service dat het product binnen 14 dagen geruild mag worden. Het product moet in originele verpakking, compleet, ongebruikt en met aankoopnota ingeleverd worden. Speciale bestellingen of op maat gemaakte artikelen kunnen niet omgeruild worden in de winkel. Producten die niet geruild kunnen worden in de winkel staan onder bovenstaand kopje “Wat kunt u niet ruilen of retourneren?”.

Voor artikelen gekocht in de winkel gelden andere voorwaarden dan artikelen die online gekocht zijn. In de winkel bent u in de gelegenheid om informatie te vragen en het product te bekijken, wat bij een online aankoop niet mogelijk is. Daarom kunt u bij online aankopen gebruikmaken van het herroepingsrecht en kan dit niet bij aankopen in de winkel. Producten die uit verpakking zijn gehaald of die geregistreerd zijn kunnen niet geretourneerd worden.

Functioneert het product niet naar behoren?

Is uw apparaat technisch niet in orde? Dan valt dit onder de garantieregeling en helpen we u graag met een passende oplossing.

Terugbetaaltermijn

Als u de overeenkomst herroept, ontvangt u alle betalingen die u tot op dat moment heeft gedaan, inclusief leveringskosten (met uitzondering van eventuele extra kosten ten gevolge van uw keuze voor een andere wijze van levering dan de door ons geboden goedkoopste standaard levering) zo spoedig mogelijk en in ieder geval niet later dan 14 dagen nadat wij op de hoogte zijn gesteld van uw beslissing de overeenkomst te herroepen, van ons terug.

Veelgestelde vragen