Navigatie

Een gezonde leefstijl vanuit je eigen keuken

Een gezonder leven vraagt best veel van je. Je past je voedingsschema er helemaal op aan. Gelukkig zijn er voldoende keukenapparaten om je daarbij te helpen. Wij zetten de beste en handigste voor je op een rij!

Een explosie aan vitamines en vezels

Je kunt het zo gek niet bedenken, maar je kan met veel ingrediënten een smoothie maken. Waar je al snel denkt aan een smoothie met lekkere stukjes fruit, kun je ook groenten gebruiken. Je ziet ze dan ook vaak staan in gezonde receptenboeken. En dat is zeker niet gek, want door de toevoeging van groente en fruit is een smoothie een explosie aan vitamines en vezels.

Het maken van een smoothie is niet heel moeilijk. Er zijn genoeg apparaten die fruit en groenten kunnen vermorzelen tot een sapje. Het bekendste apparaat daarvoor is natuurlijk de blender! Alle benodigde ingrediënten stop je in de kan en mixen maar! Met de verschillende standen op het apparaat kan je het vermogen omhoog of omlaag aanpassen. Er zijn ook blenders die beschikken over een pulsfunctie. Daarmee kan je zelfs harde ingrediënten, zoals ijsblokjes, vermorzelen.

Er zijn ook nog andere mogelijkheden om lekkere smoothies te maken. Wat dacht je bijvoorbeeld van een staafmixer? Het vergt misschien wat meer arbeid, maar ook met dit apparaat geniet je van de beste smoothies. Daarnaast is een staafmixer heel handig voor het maken van gezonde soepen. Het is heel eenvoudig. Je zorgt voor de juiste ingrediënten in de pan en vervolgens pureer je de ingrediënten heel gericht. Staafmixers zijn altijd makkelijk te bedienen met een aan/uit knop en verschillende standen.

Het verschil tussen een citruspers en een slowjuicer is minimaal. Ze doen allebei hetzelfde, namelijk het vermorzelen van citrusvruchten tot een lekker sapje, maar het verschil is dat een slowjuicer ervoor zorgt dat de belangrijke voedingswaarden beter behouden worden. Dit komt omdat het sap er traag uitkomt. Wil je liever snel en makkelijk sapjes maken? Dan is een citruspers meer geschikt voor je. Een vruchtensapje klinkt overigens heel gezond, maar dat is niet helemaal waar. Ondanks de vele vitaminen, wat goed en gezond is, heeft het ook veel calorieën. Het is dus goed om soms een vruchtensap te nemen, maar doe dit zeker niet te vaak.

Ga voor de gezondere optie

Iedereen heeft wel eens een keer zin in een lekkere snack. Nederland staat er dan ook bekend om. Nergens anders ter wereld is de frikandel zo lekker als hier. Het nadeel is alleen dat ze zo vettig zijn en daarom ook zeker niet gezond, maar Nederland zou het land van de snacks niet zijn als ze daar geen oplossing voor hebben bedacht! Het Nederlandse bedrijf Philips kwam een paar jaar geleden met de zogeheten Airfryer op de markt. Vanaf toen was het mogelijk om met veel minder vet toch lekkere snacks te kunnen maken.

Natuurlijk is een snack daarmee nog steeds niet gezond voor je, maar in vergelijking met een friteuse zijn snacks uit de airfryer zeker wel beter. Je kunt in een airfryer overigens veel meer bereiden dan patat of frikandellen. Zo maak je ook gewoon gezonde maaltijden, iets wat met een frituurpan niet kan. Met een airfryer kan je namelijk ook grillen, bakken en roosteren. Zo kan je dus ook een eitje bakken of gezonde groenten bereiden! En dat allemaal zonder ook maar iets van vet te gebruiken. Het verschil in smaak tussen snacks uit de frituurpan en een airfryer is wel te merken. Dat komt omdat een airfryer werkt met hete lucht en een frituurpan met vet. Je moet er misschien even aan wennen, maar daarna geniet je wel van gezondere snacks.

Ook bij ovens heb je een gezondere optie. Gerechten die je maakt in een stoomoven zijn namelijk gezonder dan gerechten die je maakt in een gewone oven. Natuurlijk ligt het er wel aan wat je maakt, want als je elke dag een rijkgevulde cake bereidt ga je niet echt gezonder leven. Wat wel zo is, is dat bijvoorbeeld groenten zijn vitaminen en mineralen beter weet te behouden. Een stuk groente dat gestoomd is bevat tot wel 50% meer vitamines dan een gekookte groente. Verder heb je net als bij een airfryer geen vet nodig om de gerechten lekker mals te maken. Door de hoge hoeveelheid vocht in de lucht garen de gerechten ook goed. Zo blijf je genieten van jouw favoriete gerechten!

Voedingsstoffen beter behouden met slowcooker

Het duurt allemaal wat langer, maar gezonder is het wel! Met een slowcooker worden vitamines, smaken, geuren en andere belangrijke voedingstoffen beter behouden. ’s Ochtends voordat je naar werk gaat stop je het eten in de slowcooker. Wanneer je ’s avonds terugkomt is het eten helemaal klaar om te serveren. Net als bij een airfryer komt er nauwelijks vet aan te pas. Dat maakt het dus ook al een stuk gezonder dan een gerecht uit de pan. Daarnaast is het ook gewoon heel makkelijk. Je hebt er namelijk geen omkijken naar. Na een kookbeurt in de slowcooker heb je ook nog eens veel minder werk aan het schoonmaken. De kookplaat of het aanrecht wordt namelijk niet vies doordat de pan is afgesloten met een deksel. Het enige wat je hoeft schoon te maken is het apparaat zelf.

Op naar een gezondere leefstijl

Een gezonder leven vraagt best veel van je. Er zijn enkele apparaten die je daarbij kunnen helpen. Alleen is het nog wel van belang wat en hoeveel je erin stopt. Een smoothie met heel veel suiker of meerdere snacks uit de airfryer dragen niet bij aan een gezondere leefstijl. Dus let daar vooral goed op! Zorg bij een smoothie voor genoeg groente en fruit. Drink het vervolgens rustig op, want als je het te snel doet heeft je lichaam moeite met het afbreken van de voedingsstoffen. Door de juiste balans te vinden ga je in 2022 naar een gezondere leefstijl!

Deel deze blog via: