Navigatie

Samsung Soundbars 2023 Review: laat je kamer vullen met geluid

Elk jaar brengt Samsung naast tv’s ook een hele line-up aan soundbars uit. De soundbars van het Zuid-Koreaanse merk zijn krachtig in geluid en zijn een echte toevoeging voor de filmbelevenis! In deze review laten we je kennis maken met drie soundbars uit deze line-up, waaronder het vlaggenschip, de Samsung HW-Q990C.

Pluspunten

• + Soundbars zijn heel eenvoudig te verbinden met je tv

• + Uitgerust met een hoop speakers voor een krachtig geluid

• + Meegeleverde subwoofer voor een extra krachtige bass

• + Q-Symphony zorgt voor uitstekende geluidservaring

Minpunten

• - Q-Symphony werkt alleen met Samsung-tv’s vanaf 2021

• - Tap Sound alleen beschikbaar voor Samsung-telefoons met Android 8.1 of hoger

Belangrijkste specificaties

Releasejaar line-up 2023
Welke series zitten er in de line-up Essential Serie, All-in-one-S-series, Ultra Slim Soundbars en Cinematic Q-series
Topmodellen van de line-up Samsung HW-Q800C en Samsung HW-Q990C
Meegeleverde producten Subwoofer en achterspeakers*
Bijzondere kenmerken Bass Boost, Q-Symphony, Tap Sound, SpaceFit Sound Pro

* achterspeakers worden alleen meegeleverd bij de HW-990C

Samsung soundbar line-up in het kort

Zoals ieder jaar, is de 2023 line-up ook opgedeeld in verschillende series. Dat begint bij de Essential Serie, met de instapmodellen. En dat breidt zich uit naar de All-in-one S-series, Ultra Slim Soundbars en uiteindelijk de Cinematic Q-series met alle topsoundbars van deze line-up.

In deze review behandelen we drie soundbars uit deze hele line-up. De Samsung HW-B650 uit de Essential Series en de Samsung HW-Q800C en HW-Q990C uit de Cinematic Q-serie.

Samsung HW-B650: verrassend krachtig

Te beginnen met de Samsung HW-B650. Dit is de beste soundbar van de Essential Series. De soundbar telt zeven luidsprekers. Eén daarvan is de centrale luidspreker. Deze luidspreker is zo afgesteld dat die voor heldere dialogen in een film of serie zorgt. Maar ook voor muziek is de centrale luidspreker een mooie uitkomst. De vocals van een zanger komen hiermee namelijk stukken beter naar voren.

Het verbinden van de soundbar met je tv gaat heel makkelijk. Je hebt daarbij de keuze uit Bluetooth, HDMI ARC of optisch. Als je meer wil weten over de aansluitingen van een soundbar, check dan even onze adviespagina!

Het bedienen van deze soundbar gaat ook lekker makkelijk. Dat kan natuurlijk met de knoppen op de soundbar zelf, maar als je op de bank zit dan is een afstandsbediening ook wel handig. Met de One Remote Control bedien je zowel je soundbar als je Samsung-tv. Daarbij heb je dus niet meerdere bedieningsapparaten nodig, maar gaat het allemaal via één en dezelfde afstandsbediening.

De tekst gaat verder onder de producten:

Extra veel diepte met de losse subwoofer en Bass Boost

En dat was hem nog niet, want er wordt ook nog een losse subwoofer meegeleverd bij de soundbar. Deze zorgt voor de diepe bass tijdens een film of serie.

Is de bass nog niet diep genoeg voor je? Dan heeft de soundbar nog een mooie functie voor je, namelijk de Bass Boost. Door deze aan te zetten krijgen de lage tonen nog net wat extra punch waardoor de bass dieper doordringt. Leuke functie, maar wees wel lief voor je buren hè!

Wil je de soundbar niet op je tv-standaard zetten of past die niet helemaal onder je tv? Dan kun je hem gelukkig ook nog ophangen aan de muur. Er wordt namelijk ook een muurbeugel meegeleverd.

En verder is de soundbar eventueel te koppelen met de SWA-9200S achterspeakers voor een surroundsound ervaring. Deze achterspeakers worden niet meegeleverd en moet je er dus wel los bijkopen, maar gelukkig kan dat gewoon bij Expert, dus kom langs in de winkel of bestel ze op Expert.nl.

Samsung HW-Q800C: geluid, beeld en ruimte perfect afgestemd

Een paar stappen hoger heb je de Samsung HW-Q800C. Dit is één van de topmodellen van de Samsung line-up.

De soundbar heeft maar liefst 11 speakers en zijn stuk voor stuk erg krachtig. Het geeft dan ook echt een mooi geluid in de kamer. En de kracht van het geluid wordt versterkt door een meegeleverde subwoofer. Met een woofer van 8-inch geniet je van een uitstekende bass.

Het verbinden van de soundbar met de tv gaat, net zoals bij de HW-B650, heel eenvoudig. Je hebt hier ook nog eens extra mogelijkheden. Want naast Bluetooth, kun je hem ook verbinden met Wifi en HDMI eARC. Een HDMI eARC-poort is de verbeterde versie van de standaard HDMI ARC-poort. Hij kan meer data verwerken waardoor high-definition geluid nog beter door de speakers klinkt.

Beeld en geluid wordt één dankzij Q-Symphony

Het nadeel van een draadloze verbinding is dat je vertraging kunt krijgen tussen beeld en geluid. Maar met deze soundbar doet dat probleem zich niet voor. Hij maakt namelijk gebruik van Samsungs Q-Symphony. Daarbij werken de luidsprekers van je tv samen met die van je soundbar. Het geluid sluit naadloos aan op het beeld. Naast dat beeld en geluid goed samenwerken klinkt het ook nog eens beter. Hoe meer speakers hoe krachtiger het geluid natuurlijk! Q-Symphony werkt alleen met Samsung-tv’s vanaf 2021.

Nieuw dit jaar is dat de soundbar niet alleen alle speakers op de tv gebruikt, maar ook de krachtige AI-processor die in de tv zit. Deze zorgt ervoor dat stemmen en surroundsound in een scène beter gescheiden zijn, waardoor je dus wel geniet van het overweldigende geluid, maar de dialogen ook nog goed kunt volgen.

Muziek luisteren met de HW-Q800C

Als muziekliefhebber is het natuurlijk fijn om zo snel mogelijk verbonden te zijn met de soundbar om zo direct je favoriete muziek af te spelen, toch? Naast dat je je telefoon kunt verbinden via Bluetooth en Wifi, heeft de soundbar ook ingebouwde Chromecast, Spotify Connect en AirPlay2. Maar het kan zelfs nog makkelijker. Samsung heeft namelijk een hele mooie techniek, genaamd Tap Sound. Je speelt een nummer af op je telefoon, tikt hem tegen de soundbar aan en de soundbar speelt vervolgens het nummer af! Je hebt hiervoor wel een Samsung-telefoon met Android 8.1 of hoger nodig en je moet Bluetooth ingeschakeld hebben.

Ervaar de film op een nieuw level met Dolby Atmos en DTS:X

De Samsung HW-Q800C ondersteunt Dolby Atmos en DTS:X. Dit zijn beide geluidsformaten die zorgen voor een surroundsound. Met omhooggerichte speakers in de soundbar kaatsen de geluidstrillingen via het plafond naar jouw oren. Het lijkt daardoor net alsof de film zich rond jou afspeelt. In plaats van dat het geluid gewoon plat naar voren komt, vult de soundbar dankzij Dolby Atmos en DTS:X de kamer met geluid!

Overal het beste geluid dankzij SpaceFit Sound Pro

Klinkt dat dan ook in elke kamer hetzelfde? Want zoals je misschien weet heeft de kamer een grote invloed op de geluidskwaliteit. En dat is waar SpaceFit Sound Pro om de hoek komt kijken. Met behulp van een ingebouwde microfoon meet de soundbar de akoestiek van de kamer. Daar past die vervolgens alle gegevens op aan om zo het geluid volledig te optimaliseren voor jouw kamer. Het maakt dus niet uit in welke kamer of ruimte je de soundbar hebt staan, je geniet altijd van hetzelfde mooie geluid!

Samsung HW-Q990C: de grote ster van de soundbar line-up

Ja en dan… de absolute krachtpatser, het paradepaardje, het vlaggenschip, of hoe je hem ook noemen wilt, van de hele 2023 line-up van Samsung. De HW-Q990C

De 22 speakers met 656 watt, waaronder de sidefiring- en corner speakers, in combinatie met de 4 subwooferkanalen van deze soundbar maken het geluid echt niet normaal krachtig.

Meegeleverde achterspeakers en subwoofer

Daarbij krijg je ook nog eens meegeleverde draadloze achterspeakers en een subwoofer met Acoustic Lens design. Dat wil zeggen dat de subwoofer op een bepaalde manier is ontworpen voor een betere geluidservaring. SpaceFit Sound Pro zit dit keer niet alleen op de soundbar, maar bij deze serie dus ook op de sub. Dat betekent dat niet alleen het geluid, maar ook de bass perfect is afgestemd op jouw kamer.

Normaal moet je achterspeakers voor een soundbar apart aanschaffen, maar hier worden ze meegeleverd. Het grote voordeel van achterspeakers is dat je van een mooie surroundsound geniet. Het geluid komt nu niet alleen van voren, maar ook van achteren of van de zijkant! Daarnaast zijn ze voorzien van naar boven gerichte speakers wat top is voor de Dolby Atmos-ervaring.

Exclusieve features op de HW-Q990C

Het geluid van de HW-Q990C is een stukje beter dan de HW-Q800C. Logisch ook, want anders ben je niet het topmodel van de serie natuurlijk. Alle technieken die we al besproken hebben in deze blog zoals, Q-Symphony en SpaceFit Sound Pro zitten ook allemaal op deze soundbar. Ook is hij, net als de HW-Q800C, makkelijk te verbinden via Wifi, Bluetooth of HDMI eARC.

Waar de Q990, naast het geluid, verder gaat dan de Q800 is op het gebied van bediening. De soundbar heeft namelijk ingebouwde ‘Internet of Thingshub’. Daarmee koppel je via de SmartThings-app andere smart apparaten met je soundbar. Deze dient dan als een hub voor alle apparaten in huis. Aangezien de soundbar is voorzien van Google Assistant en Alexa, doe je spraakopdrachten via de soundbar om zo bijvoorbeeld het licht aan en uit te zetten!

Krachtig en helder geluid

Als je het geluid van jouw film of muziek naar een hoger niveau wilt tillen, dan is een soundbar een onmisbare schakel. De soundbars uit de Samsung line-up bieden je een krachtig en helder geluid. Door de vele toegevoegde technieken wordt er aan elk detail gedacht voor een prachtige geluidsbelevenis. Dat begint al met de HW-B650 van de Essential Serie en breidt zich steeds verder uit naar de absolute topmodellen van de soundbar line-up.